zaterdag 11 januari 2014
reflectie
Reflectie
Deze periode ging het wel goed met mijn toetsen voor Nederlands.
Maar met huiswerk maken had ik wel moeite ,dus mijn werkhouding was niet zo goed.Dat wil ik de volgende periode wel gaan verbeteren.
Mijn gedrag was volgens mij over het algemeen wel goed .
ik vond de lessen Nederlands , in de meeste gevallen wel leuk.
Deze periode ging het wel goed met mijn toetsen voor Nederlands.
Maar met huiswerk maken had ik wel moeite ,dus mijn werkhouding was niet zo goed.Dat wil ik de volgende periode wel gaan verbeteren.
Mijn gedrag was volgens mij over het algemeen wel goed .
ik vond de lessen Nederlands , in de meeste gevallen wel leuk.
Recensie en Strip boek Tamar sterren opdracht
Dit is een Recensie
over het boek Tamar door Savannah een
leerling van het CML. Tamar is geschreven door de Engelse auteur Mal
Peet.
Ik wou dat ik de doos niet had opengemaakt. Want
ik wist meteen dat opa niet gek was geweest toen hij dit erin had gestopt. Ik
wist dat die spullen op een of andere manier bij elkaar hoorden en dat ik moest
uitzoeken hoe. Ik weet dat het vreemd klinkt, maar het was alsof hij zelf in de
doos zat.
Het verhaal speelt
zich in de tweede wereld oorlog af,en
deels ook in deze tijd ,het is dus ook nog een leerzaam boek, het is weliswaar
een roman ,maar het is ook gebaseerd op oorlog feiten ,het geeft en goed beeld van hoe het er in de
oorlog aan toe ging.
Het boek gaat over
Dart en Tamar ,twee Nederlandse spionnen
die werken voor de Engelse geheime
dienst ,worden naar Nederland gestuurd (ze verbleven in Engeland) om daar in
Apeldoorn een verzetsgroep te leiden. wanneer ze daar eenmaal zijn kom je er
achter dat Tamar daar al eerder is geweest…..daar woont namelijk zijn geliefde Marijke, Dart weet niks van deze relatie en
begint gevoelens voor Marijke te koesteren…
Tegelijkertijd
speelt zich jaren verder in het boek ,zich
nog een ander verhaal af, over een 15 jarige Engels meisje Tamar Hyde ,wiens
opa kort gelede op een aparte manier dood is gegaan. Haar opa laat Tamar een
paar mysterieuze spullen na. Tamar moet zelf gaan uitzoeken wat deze spullen te
betekenen hebben. Samen met haar ‘’soort van’’ Hollandse neef gaat ze opzoek naar de oplossing van het
mysterie die haar opa haar na gelaten heeft. de oplossing van het raadsel geeft
een verassende uitkomst.
Ik vond het echt
een pakkend verhaal,het was spannend, heel romantisch ,verdrietig en
tegelijkertijd ook een mooi boek, met een verrassend einde. Je word helemaal in
het verhaal mee gezogen,alsof je er zelf in zit! Daarom ga je ook helemaal mee
voelen met de personages…en voel je ook hun angst en hun verdriet.
Ik vind dat Mal Peet
er goed voor heeft gezorgd dat je ,je goed kan inleven in situaties en de in verschillende
personages. Je Kan ook zien dat Mal Peet zich echt heeft verdiept in de tweede
wereld oorlog,want het boek heeft zoveel details,waardoor hij een soort wereld voor je creëert,waardoor het
prettig en makkelijk is om te lezen.
Wat het boek ook
spannend maakte is dat op het moment dat er een hoogte punt komt in het ene
verhaal in het boek,springt het naar het andere verhaal ,bijvoorbeeld wanneer
het verhaal van Tamar en Dart spannend word ,springt het boek weer het verhaal
van de vijftien jarig Tamar ….en langzaam merk je dat de twee,verschillende
verhalen naar elkaar toe beginnen te lopen…tot het perfect in elkaar past ik
vind dat Mal Peet dat echt op een meesterlijk manier gedaan heeft.
Ik vind de voorkant
van het boek een beetje saai..als je de achterkant dan leest begrijp je wel
waarom maar ,het had beter gekund,nu zou je het boek zomaar voorbij kunnen
lopen terwijl het juist zo’n goed boek is,dat vind ik wel jammer.
Misschien omdat het een dik boek is ,heb je niet veel zin om het te
lezen,maar ik verzeker ;het is echt de moeite waard,en je leest er ook zo door
heen, je hebt het echt snel uit. Ik raad echt iedereen aan om het boek te lezen. Het is voor jong en
oud (van af 14 jaar) dus laat je er niet van weerhouden om het te lezen.
Woordenschat periode 2 verwerkingsopdracht
medische
|
Eigenschappen
|
school
|
mutualiteit
|
raspaardje
|
graderen
|
preparaat
|
inclinatie
|
momoriseren
|
sanatorium
|
melancholiek
|
autonoom
|
entstof
|
sympathiek
|
educatie
|
coma
|
ingenieus
|
schoolequipage
|
Mutualiteit=ziekenfonds
raspaardje=iemand die ergens in uitblinkt
graderen=concentreren
preparaat=geneesmiddel
inclinatie=liefde,lust
memoriseren=leren
sanatorium=ziekenhuis
melancholiek=depressief
autonoom=zelfstandig
entstof=vaccin
sympathie=aardig,beminnelijk
educatie= onderwijs
coma=bewusteloosheid
ingenieus=vindingrijk
schoolequipage=schooluitrusting
Lees vragen bij tekst ; Jongeren blijven A.B.N belangrijk vinden
vragen met antwoorden
1 wat is het onderwerp van de tekst? A.B.N gebruik bij jongeren
2 tot waar duurt de inleiding? tot alinea 1
3 wie is de schrijver? Jan t sas
4 wat is de schrijfdoel van de auteur? informeren
5 wat voor functie heeft alinea 1? kies uit ; aanleiding,constatering.oplossing en conclusie. Aanleiding
6 wat staat er in het middenstuk/ kies uit A argumenten bij het standpunt, B een antwoord op de vraag uit de inleiding, C oplossing voor het probleem uit de inleiding? B
7 wat betekent A.N en A.B.N? A.N=algemeen Nederlands ,AB.N= algemeen beschaaft nederlands
8 in welke alinea staat de conclusie? de laatste alinea
9 vinden jongeren ABN nog steeds belangrijk? alleen waar het nodig is,voor de rest moeten ze elkaar begrijpen
10 wat vinden jongeren de Nederlandse taal? oubollig
1 wat is het onderwerp van de tekst? A.B.N gebruik bij jongeren
2 tot waar duurt de inleiding? tot alinea 1
3 wie is de schrijver? Jan t sas
4 wat is de schrijfdoel van de auteur? informeren
5 wat voor functie heeft alinea 1? kies uit ; aanleiding,constatering.oplossing en conclusie. Aanleiding
6 wat staat er in het middenstuk/ kies uit A argumenten bij het standpunt, B een antwoord op de vraag uit de inleiding, C oplossing voor het probleem uit de inleiding? B
7 wat betekent A.N en A.B.N? A.N=algemeen Nederlands ,AB.N= algemeen beschaaft nederlands
8 in welke alinea staat de conclusie? de laatste alinea
9 vinden jongeren ABN nog steeds belangrijk? alleen waar het nodig is,voor de rest moeten ze elkaar begrijpen
10 wat vinden jongeren de Nederlandse taal? oubollig
vrijdag 10 januari 2014
Mijn inleiding van het artikel uit ons tijdschrift; Waarom is spelling zo belangrijk? ( opdracht 3A van hoofdstuk 2 uit de reader)
Waarom is spelling zo belangrijk? Waarom zouden we die
vervelende spellingsregels niet gewoon laten voor wat het is, en iedereen zijn
eigen invulling eraan laten geven? Naar hun eigen opvattingen en ideeën ….Ik bedoel
dat is toch gewoon veel beter? Zijn we meteen al die ellende kwijt…
Of toch niet? Laten ik een paar voorbeeld geven. Danielle droomt al jaren van haar droom baan, als menger van
een bepaald bedrijf. Haar doom kan
uitkomen, het bedrijf heeft een advertentie geplaatst dat ze een nieuwe menger
nodig hebben! Zij is de aangewezen persoon hier voor! Ze schrijft meteen een
sollicitatie brief naar het bedrijf. Danielle weet zeker dat ze de job krijgt!
Als klopt, de brief is keurig opgesteld, haar CV netjes in orde….wat kan er nog
mis gaan? Alleen wat Danielle niet weet is dat ,wanneer de werkgever van het
bedrijf, haar brief krijgt hij een paar fikse
spellingfouten ontdekt! ze besluiten haar daarom niet aan te nemen omdat hij
niet weet of hij haar daarom wel serieus kan nemen.
Erg hé ?! voor Danielle? En dat allemaal voor een paar
spellingfouten!
mijn leesautobiografie
Hi, ik ben Savannah, ik hou van boeken die en/of spannend ,romantische, avontuur en actie hebben. Ik vind boeken nog leuker als het boek over iemand gaat die van mijn leeftijd is, want dan kan ik me beter inleven.
Ik heb geen lievelingsschrijver omdat ik zo vaak boeken lees van verschillende schrijvers terwijl ik ze allemaal leuk vind.maar ik vind 2 schrijvers wel op een mooi/leuke manier schrijven wiens boeken ik recent nog heb gelezen namelijk Veronica Roth en Mal Peet .
Ik lees het liefst wanneer ik thuis op de bank ben in een rustige omgeving.
Ik heb geen favoriete tijdschrift omdat ik over het algemeen niet echt vaak tijdschriften lees.
Als ik een boek zal schrijven dan zou het boek gaan over een meisje van mijn leeftijd die dan allemaal avonturen beleeft ,door dat ze er achter komt dat haar leven niet zo normaal is als ze dacht...
Als ik zelf een personage uit een verhaal zou zijn ,dan zou ik het type personage zijn die actie onderneemt en op wiens pad allemaal rare dingen komen. Als ik een personage uit Tamar zou zijn van Mal Peet dan zou ik Tamar willen zijn, als ik een personage was uit de boeken van Veronica Roth (de inwijding ,Alligaint ,insurgent) dan zou ik Beatrix Prior zijn.
Ik heb geen lievelingsschrijver omdat ik zo vaak boeken lees van verschillende schrijvers terwijl ik ze allemaal leuk vind.maar ik vind 2 schrijvers wel op een mooi/leuke manier schrijven wiens boeken ik recent nog heb gelezen namelijk Veronica Roth en Mal Peet .
Ik lees het liefst wanneer ik thuis op de bank ben in een rustige omgeving.
Ik heb geen favoriete tijdschrift omdat ik over het algemeen niet echt vaak tijdschriften lees.
Als ik een boek zal schrijven dan zou het boek gaan over een meisje van mijn leeftijd die dan allemaal avonturen beleeft ,door dat ze er achter komt dat haar leven niet zo normaal is als ze dacht...
Als ik zelf een personage uit een verhaal zou zijn ,dan zou ik het type personage zijn die actie onderneemt en op wiens pad allemaal rare dingen komen. Als ik een personage uit Tamar zou zijn van Mal Peet dan zou ik Tamar willen zijn, als ik een personage was uit de boeken van Veronica Roth (de inwijding ,Alligaint ,insurgent) dan zou ik Beatrix Prior zijn.
Periode1 Taalportret en woordenschat
Taalpotret
Hai, mijn naam is Savannah Benfield
Hai, mijn naam is Savannah Benfield
Ik ben geboren in de hoofdstad van Nederland (dat is
Amsterdam) ,om heel precies te zijn ben ik daar, in het ziekenhuis AMC geboren
op 26 maart 1998.
Mijn moeder is in Nederland geboren mijn vader in Suriname,
hoewel mijn vader Surinaams is, spreek ik het niet. Ik kan het wel een beetje
verstaan.
Mijn moeder is niet helemaal Nederlands ,want haar moeder is
een Jamaicaan
In Jamaica spreken ze Patwa en Engels. Ik kan alleen (Engels
dat trouwens ook niet zo goed hoor) geen Patwa.
Ik spreek dus eigenlijk alleen Nederlands want dat is de
taal die we thuis spreken.
Ik denk daarom ook gewoon in het Nederlands.
Droom in het Nederlands/Engels (het verschild)
Ik luister wel het liefste naar Engelstalig muziek ,BV van
Bruno Mars, Beyonce, Rihannah, Alicia Keys ,Ariana Grande…..ik heb niet echt
een favoriete artiest. Nederlandse
liedjes vind ik over het algemeen maar niks.
Mijn vrienden praten gewoon Nederlands met me al hebben ze
een andere afkomst dan ik.
Als ik een taal graag zou willen leren zou het Spaans zijn
,omdat ik het een mooie taal vind.
Tot slot wil ik nog zeggen dat ik taal vooral gebruik om te
communiceren, leren en begrijpen. En ik vind dat een goede manier is om taal te
gebruiken.
Woordenschat periode 1
Erudiet: geleerdheid, gepaard met smaak en kritische zin. >Als hij zo door gaat met studeren word hij een echte erudiet
IJskrabberschouder=een pijnlijke schouder van iemand die de hele tijd ijs heeft zitten krabben> Hij heeft last van een IJskrabberschouder
cineast = filmmaker>vroeger droomde ik er altijd van om een cineast te worden
clementie = genade >Die soldaat kent geen clementie bij zijn werk
collisie = botsing>Het liep uit tot een grote collisie.
congruent = overeenstemmend >ze moesten met een congruent voorstel komen.
netelig = lastig >ze waren in een netelige situatie beland.
nivellering = (het) gelijkmaken, verkleinen van verschillen >om dingen op elkaar te laten lijken moet je goed zijn in nivellering.
ontluisterend = beschamend> hij gaf me een heel ontluisterend gevoel.
artificieus = sluw, listig >hij is een erg artificieus persoon.
bassesse = laagheid, gemeenheid >Rama!doe niet zo bassesse
bisbilles = gekibbel over een kleinigheid >Melissa en Siema zijn altijd aan het bisbillen.
convocatie = uitnodiging >we hebben een convocatie gehad voor de bruiloft van mijn moeders neef
concubinaat = het samenleven van een man en een vrouw zonder huwelijk >Glen en Rachel zijn een concubinaat stel.
cytologie = leer der levende cellen?> Op de middelbare school krijg je de leer van de cytologie
deballoteren = afwijzen bij stemming >sommigen kandidaten worden gedeballoteerd.
divageren = afdwalen> hou je hoofd er bij! Je divageert weer eens van het onderwerp
domesticatie = het temmen van wilde dieren tot huisdieren
eloquent = goedgebekt, welbespraakt>Jouw dochter is erg eloquent.
eidetiek = het inbeelden>eidetiek je er eens ,dat je op een tropisch eiland zit.
ferociteit = wildheid, woestheid
fytofaag = plantenetend
gremium = officiële groep mensen met een bepaalde taak
humoraal = de lichaamsvochten betreffend
idiosyncratisch = met een eigen, afwijkend karakter
afasie = het onvermogen te spreken
affectatie = een schijnbare gemoedsgesteldheid die niet met de werkelijkheid in overeenstemming is
allotria = dwaasheden
alluderen= spotten, stekelige toespelingen maken
anamnese = verslag van een patiënt over de voorgeschiedenis van zijn ziekte
apocrief = twijfelachtig
omineus = een (slecht) voorteken
bevattend, onheilspellend
peigeren = doodgaan
pernicieus = verderfelijk, kwaadaardig
prolegomena = inleidende opmerkingen
protrombine = bloedstollingsfactor
revoltant = weerzinwekkend, zeer stuitend
sforzando = sterker, aanzwellend
soterisch = zaligmakend, verlossend
somnambulisme = slaapwandelen
vigilant = waakzaam, wakker
voraciteit = vraatzucht
vivaciteit = levendigheid, opgewektheid
xantippe = feeks, helleveeg
xylografie = houtsnijkunst
zoöplastiek=de kunst van het opzetten van dieren >Jouw tante is heel goed in zoöplastiek.
zotisch = het leven betreffend
lasciviteit = wulpsheid
lucullisch = overdadig, weelderig (bijv. van een maaltijd)
matineus = gewend vroeg op te staan
myopie = bijziendheid
ney = muziekinstrument, een voorloper van de fluit
kwinkslag = grapje
symptoom = kenmerk
acquisitie = klantenwerving
bottleneck = knelpunt
dynastie = vorstenhuis
dividend = winstaandeel
oppositie = tegenpartij
kapoen gecastreerde haan
loeder gemeen persoon, naarling (meestal vrouwelijk)
oelewapper=waardeloos persoon, sufferd
veinzaard=huichelaar
lijzebet =zeurkous
schoelje=schoft
schallebijter=loopkever » vlugge roofkever
fleemkous=vleier
filantroop=weldoener
fantoom=spook, angstaanjagend beeld
Woordenschat periode 1
Erudiet: geleerdheid, gepaard met smaak en kritische zin. >Als hij zo door gaat met studeren word hij een echte erudiet
IJskrabberschouder=een pijnlijke schouder van iemand die de hele tijd ijs heeft zitten krabben> Hij heeft last van een IJskrabberschouder
cineast = filmmaker>vroeger droomde ik er altijd van om een cineast te worden
clementie = genade >Die soldaat kent geen clementie bij zijn werk
collisie = botsing>Het liep uit tot een grote collisie.
congruent = overeenstemmend >ze moesten met een congruent voorstel komen.
netelig = lastig >ze waren in een netelige situatie beland.
nivellering = (het) gelijkmaken, verkleinen van verschillen >om dingen op elkaar te laten lijken moet je goed zijn in nivellering.
ontluisterend = beschamend> hij gaf me een heel ontluisterend gevoel.
artificieus = sluw, listig >hij is een erg artificieus persoon.
bassesse = laagheid, gemeenheid >Rama!doe niet zo bassesse
bisbilles = gekibbel over een kleinigheid >Melissa en Siema zijn altijd aan het bisbillen.
convocatie = uitnodiging >we hebben een convocatie gehad voor de bruiloft van mijn moeders neef
concubinaat = het samenleven van een man en een vrouw zonder huwelijk >Glen en Rachel zijn een concubinaat stel.
cytologie = leer der levende cellen?> Op de middelbare school krijg je de leer van de cytologie
deballoteren = afwijzen bij stemming >sommigen kandidaten worden gedeballoteerd.
divageren = afdwalen> hou je hoofd er bij! Je divageert weer eens van het onderwerp
domesticatie = het temmen van wilde dieren tot huisdieren
eloquent = goedgebekt, welbespraakt>Jouw dochter is erg eloquent.
eidetiek = het inbeelden>eidetiek je er eens ,dat je op een tropisch eiland zit.
ferociteit = wildheid, woestheid
fytofaag = plantenetend
gremium = officiële groep mensen met een bepaalde taak
humoraal = de lichaamsvochten betreffend
idiosyncratisch = met een eigen, afwijkend karakter
afasie = het onvermogen te spreken
affectatie = een schijnbare gemoedsgesteldheid die niet met de werkelijkheid in overeenstemming is
allotria = dwaasheden
alluderen= spotten, stekelige toespelingen maken
anamnese = verslag van een patiënt over de voorgeschiedenis van zijn ziekte
apocrief = twijfelachtig
omineus = een (slecht) voorteken
bevattend, onheilspellend
peigeren = doodgaan
pernicieus = verderfelijk, kwaadaardig
prolegomena = inleidende opmerkingen
protrombine = bloedstollingsfactor
revoltant = weerzinwekkend, zeer stuitend
sforzando = sterker, aanzwellend
soterisch = zaligmakend, verlossend
somnambulisme = slaapwandelen
vigilant = waakzaam, wakker
voraciteit = vraatzucht
vivaciteit = levendigheid, opgewektheid
xantippe = feeks, helleveeg
xylografie = houtsnijkunst
zoöplastiek=de kunst van het opzetten van dieren >Jouw tante is heel goed in zoöplastiek.
zotisch = het leven betreffend
lasciviteit = wulpsheid
lucullisch = overdadig, weelderig (bijv. van een maaltijd)
matineus = gewend vroeg op te staan
myopie = bijziendheid
ney = muziekinstrument, een voorloper van de fluit
kwinkslag = grapje
symptoom = kenmerk
acquisitie = klantenwerving
bottleneck = knelpunt
dynastie = vorstenhuis
dividend = winstaandeel
oppositie = tegenpartij
kapoen gecastreerde haan
loeder gemeen persoon, naarling (meestal vrouwelijk)
oelewapper=waardeloos persoon, sufferd
veinzaard=huichelaar
lijzebet =zeurkous
schoelje=schoft
schallebijter=loopkever » vlugge roofkever
fleemkous=vleier
filantroop=weldoener
fantoom=spook, angstaanjagend beeld
Hi, in dit portfolio laat ik zien wat ik de afgelopen periode voor Nederlands gedaan heb.
We hebben de afgelopen periode voor Nederlands, verschillende dingen moeten doen;
zo als onze woordenschat uitbreiden, door elke week 10 nieuwe/moeilijke woorden in een schriftje opschrijven. Een nieuws artikel lezen en dan vragen er over beantwoorden, om ons tekstbegrip te bevorderen.Een tijdschrift maken of Taal/Nederlands,een mindmap maken boeken lezen van onze boeken lijst en er een boek opdracht overmaken ,en natuurlijk veel oefenen met spelling en grammatica.
Ik had wel moeite met de spelling opdrachten ,maar tekstbegrip en boekopdrachten vond ik juist makkelijk:)
In mijn Portfolio vind je mijn taalportret, leesautobiografie,mindmap ,inleiding van mijn artikel over spelling,leestoetsvragen en antwoorden , recensie en strip van een boek die ik moest lezen.
mijn woordenschat lijst en verwerking ervan.
zo als onze woordenschat uitbreiden, door elke week 10 nieuwe/moeilijke woorden in een schriftje opschrijven. Een nieuws artikel lezen en dan vragen er over beantwoorden, om ons tekstbegrip te bevorderen.Een tijdschrift maken of Taal/Nederlands,een mindmap maken boeken lezen van onze boeken lijst en er een boek opdracht overmaken ,en natuurlijk veel oefenen met spelling en grammatica.
Ik had wel moeite met de spelling opdrachten ,maar tekstbegrip en boekopdrachten vond ik juist makkelijk:)
In mijn Portfolio vind je mijn taalportret, leesautobiografie,mindmap ,inleiding van mijn artikel over spelling,leestoetsvragen en antwoorden , recensie en strip van een boek die ik moest lezen.
mijn woordenschat lijst en verwerking ervan.
Abonneren op:
Posts (Atom)