zaterdag 11 januari 2014

Recensie en Strip boek Tamar sterren opdracht

Dit is een Recensie over het  boek Tamar door Savannah een leerling van het CML.                                                                                                                         Tamar  is geschreven door de Engelse auteur Mal Peet.
Ik wou dat ik de doos niet had opengemaakt. Want ik wist meteen dat opa niet gek was geweest toen hij dit erin had gestopt. Ik wist dat die spullen op een of andere manier bij elkaar hoorden en dat ik moest uitzoeken hoe. Ik weet dat het vreemd klinkt, maar het was alsof hij zelf in de doos zat.
Het verhaal speelt zich  in de tweede wereld oorlog af,en deels ook in deze tijd ,het is dus ook nog een leerzaam boek, het is weliswaar een roman ,maar het is ook gebaseerd op oorlog feiten  ,het geeft en goed beeld van hoe het er in de oorlog aan toe ging.
Het boek gaat over Dart en Tamar  ,twee Nederlandse spionnen die werken  voor de Engelse geheime dienst ,worden naar Nederland gestuurd (ze verbleven in Engeland) om daar in Apeldoorn een verzetsgroep te leiden. wanneer ze daar eenmaal zijn kom je er achter dat Tamar daar al eerder is geweest…..daar woont  namelijk zijn geliefde  Marijke, Dart weet niks van deze relatie en begint gevoelens voor Marijke te koesteren…
Tegelijkertijd speelt  zich jaren verder in het boek ,zich nog een ander verhaal af, over een 15 jarige Engels meisje Tamar Hyde ,wiens opa kort gelede op een aparte manier dood is gegaan. Haar opa laat Tamar een paar mysterieuze spullen na. Tamar moet zelf gaan uitzoeken wat deze spullen te betekenen hebben. Samen met haar ‘’soort van’’ Hollandse neef  gaat ze opzoek naar de oplossing van het mysterie die haar opa haar na gelaten heeft. de oplossing van het raadsel geeft een verassende uitkomst.
Ik vond het echt een pakkend verhaal,het was spannend, heel romantisch ,verdrietig en tegelijkertijd ook een mooi boek, met een verrassend einde. Je word helemaal in het verhaal mee gezogen,alsof je er zelf in zit! Daarom ga je ook helemaal mee voelen met de personages…en voel je ook hun angst en hun verdriet.
Ik vind dat Mal Peet er goed voor heeft gezorgd dat je ,je goed kan inleven in situaties en de in verschillende personages. Je Kan ook zien dat Mal Peet zich echt heeft verdiept in de tweede wereld oorlog,want het boek heeft zoveel details,waardoor hij een  soort wereld voor je creëert,waardoor het prettig en makkelijk is om te lezen.
Wat het boek ook spannend maakte is dat op het moment dat er een hoogte punt komt in het ene verhaal in het boek,springt het naar het andere verhaal ,bijvoorbeeld wanneer het verhaal van Tamar en Dart spannend word ,springt het boek weer het verhaal van de vijftien jarig Tamar ….en langzaam merk je dat de twee,verschillende verhalen naar elkaar toe beginnen te lopen…tot het perfect in elkaar past ik vind dat Mal Peet dat echt op een meesterlijk manier gedaan heeft.

Ik vind de voorkant van het boek een beetje saai..als je de achterkant dan leest begrijp je wel waarom maar ,het had beter gekund,nu zou je het boek zomaar voorbij kunnen lopen terwijl het juist zo’n goed boek is,dat vind ik wel jammer.                                                                         Misschien omdat het een dik boek is ,heb je niet veel zin om het te lezen,maar ik verzeker ;het is echt de moeite waard,en je leest er ook zo door heen, je hebt het echt snel uit. Ik raad echt iedereen  aan om het boek te lezen. Het is voor jong en oud (van af 14 jaar) dus laat je er niet van weerhouden om het te lezen.

1 opmerking:

1. sorry het lukt niet om de strip te uploaden
    hij kan het bestand niet lezen ofzo